Rozhovor s účastníkem CzechTekku

Po rozehnání CzechTekku (CzTk) a v průběhu demonstrací, udělala Michal šimůnek rozhovor s jedním z účastníků CzTk.

řekni mi, prosím,
na začátek něco o sobě.

Jsem
programátor, to je moje profese, kterou se živím. Svůj volný čas věnuji tvorbě
elektronické hudby a jiným uměleckým činnostem, mám rád grafiku, kresbu, ale
primárně zůstávám u té tvorby elektronické hudby. Jedná se zejména o techno i
tvrdší styly jako hard core, ale to není důležitý takže… Jmenuji se Tomáš
Vosáhlo, pocházím ze severu čech z Děčína. V současné době žiji už
asi 5 let v Praze, kam jsem přijel kvůli práci.

Proč jsi jel letos
na CzechTek?

Na
CzechTek jsem jel proto, že se cítím být součástí této kultury, znám spoustu
lidí, kteří ji uznávají a aktivně se podílejí na jejím vývoji a mým cílem je se
v této kultuře nějakým způsobem prosadit a něco pro ni udělat. Dělám to
zadarmo, protože mě to baví a v tom budu 
pokračovat i nadále.

Můžeš
nějak srovnat CT před rokem, dvěma nebo dřív?

Srovnat CzechTek můžu pouze minulý rok, protože to bylo
poprvé, co jsem tam byl, předtím jsem navštěvoval jiné menší párty, ale na CzechTek jsem se
odhodlal teprve minulý rok. Důvodem 
bylo, že jsem se postupně sžíval s touto kulturou a zalíbila se mi.
Předtím jsem neměl k těmto věcem tak kladný vztah a takový přístup a
samozřejmě jsem se musel, jakožto student, věnovat studiu a nebyl na to prostě
čas.

Můžeš nějak popsat a přiblížit,  o co 
ve  Freetekno kultuře jde? Co je
smyslem takových akcí, proč na ně lidi vlastně jezdí?

Tady se můžu rozpovídat dosti, protože tato problematika mne
zajímá a aktivně ji sleduji již delší dobu. Můj názor je takový, že
v dnešní době jsou dvě možnosti pro hudební producenty, jak rozšiřovat svá
díla. První z nich je navštívit nějakou velkou vydavatelskou společnost a
té předat hotový produkt, doufat, že se jim zalíbí a že se bude líbit i lidem.
A samozřejmě si ta společnost vezme všechny technické náležitosti, jako např.
Mastering, prostě vyšperkují to dílo. Upraví jej tak, aby znělo na všech
zvukových aparaturách stejně a aby bylo adekvátně připravené pro distribuci. To
stojí spoustu peněz, je tam spousta drahého technického vybavení a další
náklady s tím spojené, točí se kolem toho spousta lidí, ti lidé se musí
zaplatit, je to všechno velmi nákladné a ty společnosti to samozřejmě zadarmo
dělat nebudou. Točí se v tom ohromný množství peněz, je v tom i
reklama a ve výsledku, když jim tam někdo přijde a přinese jim jiný dílo, než
který se normálně poslouchá v mainstreamové společnosti, tak to samozřejmě
odmítnou, protože na to lidé nejsou zvyklí a nikdo to poslouchat nebude. Nikdo
za to tím pádem nezaplatí. A i kdyby za to ti lidé byli odhodlaní zaplatit, je
tam další problém, že tomu autorovi se nedostane nic. V tuto chvíli se
autorovi naskýtá otázka: „Mám to dělat za málo peněz a někomu naplnit kapsu,
nebo to mám dělat zadarmo a dělat to proto, že mě to baví a protože budu mít
radost, že lidem se to líbí a budou na to tančit a budou se vesele bavit?“
Takže samozřejmě hodně lidí se nakonec rozhodne pro tu druhou možnost.
Rozhodnou se vydávat všechno na vlastní náklady. Ty náklady tam jsou mnohem
menší, pokud se člověk snaží ušetřit na různých věcech, to znamená šíření po
internetu je levná záležitost, protože Mp3 poslouchá spousta lidí. Myslím si,
že internet je dostatečné médium k šíření elektronické i jiné hudby, takže
spousta lidí se rozhodlo vydat touto cestou. Těch lidí stále přibývá, takže ta
freetekno komunita se neustále rozšiřuje. Přibývají noví producenti hudby,
přibývají nové soundsystémy.
Další věc tady k tomu – hudba distribuovaná na
jakémkoli hudebním médiu nebo nosiči, ať už se jedná o cédéčko, kazetu, nebo
internet, je určena k domácímu poslechu a člověk si to poslechne
v autě nebo doma na nějakém spíše méně výkonném a méně kvalitním zvuku,
protože ne každý si může dovolit koupit si obrovský soundsystém. Ta hudba je
svým způsobem zkreslená tou reprodukcí, takže důležitá snaha o to, aby ty lidi
tu hudbu slyšely na nějaké aparatuře, splňuje jisté technické požadavky pro
kvalitu a tím je pro ty lidi přínosem. Proto se konají akce typu CzechTek, i
další festivaly s jiným hudebním zaměřením. Je tam to kouzlo toho, že lidi
se sejdou a poslechnou si tu hudbu kvalitně. A popovídají si spolu o tom, co je
baví, protože ta hudba lidi spojuje. Kdyby nikoho nezajímalo techno, tak tam
nepřijde.

Před
chvílí jsi řekl, že ta hudba ty lidi spojuje, myslíš, že ty lidi tam kromě té
hudby spojuje ještě něco dalšího?
Rozhodně si myslím, že kromě té hudby je spojuje ještě
věková kategorie. Vyrůstají ve stejnou dobu, to znamená, že tam jsou převážně
mladí lidé, je pro ně aktuální jednak ta hudba a další věc, chtějí se prostě
bavit, jsou mladí. Další otázka, kterou zodpovím rovnou, protože věřím, že by
mi byla položena, je otázka drog. Drogy se vyskytují všude, není to jen u free
tek party, ale jsou to metalové koncerty a další akce nejrůznějšího zaměření.
Prostě drogy jsou problém dnešní společnosti a myslím si, že je třeba tento
problém odlišit od freetekno kultury a nespojovat ho s tímto. Drogy tam
byly, jsou a budou a budou i jinde. Rozumný člověk ty drogy může užívat, ale
tak, aby mu to neuškodilo, bude se snažit o to, aby pro něj byly spíš přínosem
a nebude se snažit ty drogy zneužít.

Máš pocit, že by CzechTek byl protisystémovou
akcí?

Já si nemyslím, že by CT byl zaměřený přímo proti dnešnímu
systému, proti moci, ale myslím si, že dnešní svět je zkrátka
komplikovaný a
nutí lidi chovat se stejným způsobem, to znamená zapadnout do toho
systému. A
žít podle nějaký šablony, která je pro ně předem připravená. Podle mého
názoru,
já sám se snažím chovat tak, abych se od tohoto odlišil a abych byl
jistým
způsobem individuální. To je vidět i na těch lidech jak vypadají. Každý
se
snaží odlišit od okolní společnosti tím, že si nechá dát do těla
piercing, nebo
si změní účes, obléká se jinak, než se oblékají ostatní a myslím si, že
to je
správný, že to ukazuje na to, že ty lidi mají svoji osobnost. A snaží
se tu osobnost  v tom okolním světě nějak prosadit.
Myslím si, že to je správný a rozhodně to není cíl zaútočit nějakým
způsobem na
stát nebo na vládu. O to rozhodně nikomu nejde. Ty lidi prostě chtějí
být sami
sebou a ne někým jiným.

Už  v sobotu byla v Praze padesátičlenná
demonstrace proti brutalitě policejního zákroku a v neděli poté už bylo na
demonstraci tisíc lidí, v pondělí něco kolem pěti tisíc lidí. Myslím, že
jsi byl i účastníkem přinejmenším jedné z těchto akcí. Co si myslíš o
těchto protestech proti brutalitě policejního zákroku?

Myslím
si, že ODS se snaží využít nepříjemného postavení opoziční čSSD, nebo opoziční
– myslím vůči nim opoziční – čSSD a snaží se samozřejmě dostat se nějakým
způsobem k moci, snaží se z toho těžit a to není správné. Rozhodně
nebylo cílem vyprovokovat takovéto politické rozbroje a přestřelky. To je věc,
kterou si politici udělali sami. Snažili se toho sami využít a využili toho.

Jakou
vidíš budoucnost jednak těch protestů, tedy jestli si myslíš, že ty protesty
mají smysl a že je možný něčeho dosáhnout? A druhá otázka, která s tím
souvisí, tak je, jak vidíš budoucnost nějaký free tekno kultury v český
republice?

Takže,
budoucnost těchto protestů vidím tak, že rozhodně se protestovat bude, myslím
si, že za tím stojí spousta lidí, kteří jsou odhodlaní a bude se protestovat do
té doby, dokud se minimálně pánové Paroubek a Bublan nějakým způsobem neomluví
za to, co se stalo. To že neodstoupí, to si myslím, že je jasné. Lidi je
z těch funkcí vyhání, ale oni to prostě neudělají. To je předem dané, oni
se toho zas tak snadno nevzdají. Bylo by to nejlepší řešení, ale to bychom tady
protestovali hodně dlouho. Takže si myslím, že by bylo rozumné, aby se pánové
omluvili a poté si myslím, že bude spousta lidí ochotna s nimi nějakým
dalším způsobem jednat. Ale pokud se neomluví, tak s nimi nebude jednat
nikdo, protože pokud vás někdo poškozuje a ještě své jednání veřejně hájí, tak
se k vám chová vyloženě nepřátelsky a nebude s ním komunikovat nikdo.
S takovýmto de facto nepřítelem se nikdo bavit nebude. To je, jako kdyby
byla válka a měli jste zajít do vedlejšího zákopu a promluvit si
s nepřítelem, aby proběhlo nějaké mírové řešení, o které je zájem, ale co
on by udělal? Střelil by vás do hlavy! Takže samozřejmě ze strany organizátorů
a ze strany free tekno komunity je snaha domluvit se, chceme najít řešení pro
příští CzechTek, aby vše proběhlo legálně. Samozřejmě snaha o to byla i letos.
Z naší strany tam problémy byly, ale spousta problémů byla zapříčiněna
tím, že policie jednala tak, jak jednala. Zablokovali přístupové cesty na
pronajatý pozemek, takže mohli očekávat, že lidé se tam budou snažit dostat
jinými cestami. Samozřejmě na příště se budeme snažit najít legální pozemek,
pronajmeme dostatečně velký pozemek pro takovouto akci, aby pojala tolik lidí a
myslím si, že z právního hlediska by to mělo být zajištěné. Není potřeba,
aby se CzechTek konal v Sazka aréně, jak padlo v médiích, což je
samozřejmě nesmysl, tam se nemůže takový počet lidí ani vejít, natož několik
soundsystémů. To je prostě nesmysl, něco takového. V klubech se konají
akce dnes a denně, ale kluby jsou malé a nemají jaksi patřičnou atmosféru
k tomu, aby proběhla takováto akce v dostatečné kvalitě. To znamená,
že kluby nenabízí tak dobrou akustiku jako venkovní prostory atd. atd. Jedná se
o mnoho faktorů. Další otázka byla budoucnost free tekno scény. Ta budoucnost
je nejasná. Nikdo neví, co se bude dít. Všichni víme, jak to dopadlo
v Anglii a ve Francii, kde legislativa zmodifikovala zákony tak, aby
zamezila probíhání těchto akcí. Politikům se totiž nehodily, protože se jejich
účastníci snaží odlišit od ostatních a tím pádem narušují systém a pořádek
v zemi. Dosáhlo to politických rozměrů a došlo to až k tomu, že ti
mladí lidé, ti umělci, kteří se na té scéně podíleli a tvoří tuto elektronickou
hudbu, byli donuceni odcestovat ze země a akce podobného typu si pořádat někde
jinde. Soundsystémy se rozjely všemi směry, do Indie, do Afriky, po celém
světě, kde vlastně mladí černoši tyto akce uvítali a jásali, radovali se. A
lidé, kteří podobné akce pořádají, si myslím, že z toho dostali znovu
dobrý pocit, že jejich aktivitu dokáže někdo ocenit.

říkal
jsi, že budete dělat všechno pro to, abyste se dohodli s panem Paroubkem a
s panem Bublanem, aby příští rok byla akce legální. V odpovědi na
druhou část otázky jsi mi říkal, proč to vadilo dejme tomu v Anglii, ve
Francii. Myslíš si, že i kdyby se všechno udělalo ještě legálněji až na samu
možnou hranici, že legálněji už by to udělat nešlo, že by nehrozil nějaký
takový problém, který nastal letos?
Já si myslím, že rozhodně by se dohodnout dalo. Nevím,
jestli s panem Paroubkem nebo s panem Bublanem. To nezáleží na mně,
to záleží na těch lidech – všech – jak se rozhodnou, s kým budou jednat.
Záleží to na tom, jak se dění bude dále vyvíjet, ale rozhodně snaha z naší
strany o takovou dohodu je. Letos to bylo více méně legální, bohužel nebylo to
zajištěné dopředu, vlastně nikdo nevěděl, kde to bude. Ale to je součást akcí
tohoto typu. Myslím si, že to je součást té kultury, že to má své kouzlo, že ta
akce může být dopředu připravena, může být pronajatý pozemek, policie by měla
zajistit příjezdové cesty, aby vše v pořádku proběhlo. Měla by tam být
záchranka a hasiči, ale účastníci nemusí dopředu vědět, kde to je. A to je
další věc. Tímto způsobem konání každého ročníku CzechTeku se snažíme zajistit
to, aby v důsledku toho, že to lidé budou vědět měsíc dopředu, kde to
bude, tak aby tam nepřijeli lidé, kteří tam nemají být. To znamená ti lidé,
kteří se chovají agresivně, lidi, kteří zneužívají drog a podobně. Takoví lidé
tam mají být zastoupeni ideálně v nulovém počtu. Ale přesto přijedou a
v nějakém minimálním počtu tam jsou. A myslím si, že to je dobrá obrana
vůči těmto lidem.


Jak
hodnotíš vystupování pana Paroubka? Co vím, tak jsi četl článek od něj,
který
vyšel v Lidových novinách, kde zhodnotil účastníky akce ne jako
tancující
děti, ale jako nebezpečné lidi, kteří, jak tam psal, jsou 
individua s anarchistickými sklony.  Jak se tváříš na toto
vyjádření?

Já jsem samozřejmě narazil na rozhovor s panem
Paroubkem v novinách a po přečtení celého toho článku jsem se rozčílil a
okamžitě jsem tu stránku z novin vytrhl a nalepil ji doma na dveře,
protože to rozhodně (cha cha) stojí za zvěčnění na našich dveřích. Takže (cha
cha cha) rozhodně nesouhlasím s tím, jak vystupuje pan Paroubek. Myslím
si, že vlastně jedna z jeho prvních reakcí na tuto problematiku byla ta,
že to nesouvisí s politikou. A tedy evidentní jeho zájem hájit si svoji
politickou funkci. Myslím si, že se snaží se z toho vykroutit nějakým způsobem
a různými lži se snaží svést to na jiné lidi a nebo to ututlat tak, aby on sám
neutrpěl nějaké újmy. Takže rozhodně s jeho jednáním nesouhlasím. Možná si
za svými názory stojí a myslí si, že jsou pravdivé, a že ti lidé skutečně tam
jsou anarchisté. Já věřím tomu, že on si to myslí, ale samozřejmě pravda to
není, ti lidé možná jako anarchisté vypadají, ale jsou to mladí svobodomyslní
lidé, kteří se snaží odlišit, ale nenarušují zákony české republiky. Ti lidé
normálně pracují a snaží se do té společnosti jaksi zapadnout, protože musí.
Jsou si vědomi toho, že pokud do ní nezapadnou, tak budou stíháni, ať už
trestně nebo jakkoli nebo budou odsouzeni společností, ale snaží se alespoň ve
svém volném čase, no prostě snaží se dát najevo to, že jsou individuální lidé a
snaží se být jiní.