Vzhůru na Hrad! A zas zpátky!

{mosimage}Jan Lukas slavil loni své devadesáté narozeniny, a tak mu byl věnován třetí ročník výstavy ‘Maximální fotografie‘.

Výsledek, s názvem NEW YORK POMPEI, je nejen krásný, ale taktéž úžasně mnohorozměrný.

Je to třináct párů fotek, pokaždé jedna z pompejských ruin a druhá z ulic na Manhattanu. Obrazy z Pompeje z roku 1963 jsou technicky tak dokonalé, že obstojí i v tak velkém formátu. Postrádají však veškerou originalitu a rozhodně nevybočují z české fotografické tradice.

Cyklus zvětšenin naprosto žije z Lukasových newyorských fotek, vzniklých o deset let později, když mu bylo už téměř 60 let.

Představují fotografa s dokonalým smyslem pro barvu a kompozici a především s neuvěřitelně mladým okem pro překvapivý detail.

Na výstavě vám znuděné dívky na požádání dají doprovodný letáček, ze kterého se dozvíte, že „snímky nejsou sociální kritikou“. Hahahaha.

Newyorské fotky jsou evidentně výsledkem klasického příběhu migranta (opustil čSSR a usadil se v New Yorku), který chce zdokumentovat brutalitu, bohatost a kouzlo odvrácené tváře svého nového domova.

Obrazy mrtvé zachovalosti Pompeje a živé zchátralosti Manhattanu otevírají velké prostorové a především časové rozpětí, které se zde navíc střetává s další realitou. Expozice je umístěna pod širým nebem v jižních zahradách Pražského hradu, kde narážíme na každém kroku na úpravy Josefa Plečnika, hradního architekta ve dvacátých letech.

Fotografie kontrastují se zajímavou, ale usedlou upraveností zdejších prostorů a vtiskují jim ducha „zavařeniny“. Stejné prvorepublikové „zavařeniny“, ze které žijí dnešní čecháčkovská nostalgie a turistický průmysl.

Takže okoukněte to tam nahoře, žízeň pak spláchněte pod Zámeckými schody v hospodě U hrocha, kde mají studené pivo za rozumné ceny.

Vstup na výstavu je zdarma, od 21. června do 10. září, zahrady jsou v červnu a červenci otevřené od 10 do 21 hodin, v srpnu od 10 do 20 hodin a v září od 10 do 19 hodin.

Thomas Franke
Sdílejte
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •