Po českých cestách začnou jezdit obří silniční vlaky

{mosimage}České silnice zaznamenají za několik týdnů dosud nevídaný jev. Začnou po nich jezdit takzvané silniční vlaky, tedy extrémně velké kamiony.
Road trains jsou známé především z Austrálie a USA, v Evropě jen ze Skandinávie. Všude tam převáží tuny nákladu pustinou do civilizace. V hustě obydlené zemi, jakou je Česko, se objeví vůbec poprvé. Jako první o tom informoval Deník.

Obří, více než 25 metrů dlouhé kamiony, začnou zřejmě od června jezdit každodenně mezi Rokycany a Mladou Boleslaví. Tedy po dálnici D5, po Jižní spojce přes Prahu a dále po rychlostní silnici R10 až do Mladé Boleslavi. Do tamní automobilky budou kolosy přivážet lehké textilie.
škoda Auto dostala na jejich provozování na tuzemských silnicích výjimku od ministerstva dopravy a policie. úřady jí vyhověly především proto, že se automobilka zaručila, že hmotnost jejích obřích kamionů nepřesáhne 27 tun. Typ, který má škoda Auto využívat, by přitom uvezl až třikrát tolik. Překročil by tak ale největší povolenou tonáž na českých silnicích, která je stanovena na 48 tun. „Obří kamiony jsme povolili hlavně kvůli tomu, že nejsou nijak extrémně těžké,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Dopravní experti se však silničních vlaků obávají. „Vzhledem ke špatnému stavu silnic takové kamiony do Česka nepatří,“ říká Josef Mikulík z Centra dopravního výzkumu. Podle něj by mohla také výjimka pro škodu odstartovat další vlnu žádostí jiných firem, které by podobné kolosy rovněž využily.

Jozef Kolina, převzato z Lidových novin z 28. 5. 2008
Sdílejte
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •