K protestům se přidává mnoho lidí

{mosimage}Je 28. květen, sluníčko praží a před metrem Národní je živo. Dnes obzvlášť.Desítka studentů DAMU (Divadelní akademie) tu organizuje jeden z nejpovedenějších pouličních protestů, které se tu kdy viděly. V kostýmech a tématických tričkách a s transparenty v rukou bubnují, hrají na kytary, na trubku a zpívají k tomu satirický kuplet „O panu radním“.Kolemjdoucí jim podepisují petici na ochotně poskytnutém hrbu a počet signatářů rychle roste.

Dali jsme se do hovoru s Igorem Orozovičem, jedním ze studentů.


Igore, na tričku máš napsáno „Radní Richter způsobuje kulturní impotenci“ a tady čtu na transparentu „Umění a zábavní průmysl není totéž“. Můžeš našim čtenářům přiblížit vaši kauzu?

V zásadě se umělecká obec po celé republice bouří proti kulturní politice pražského radního Richtera. Vše se točí kolem zavedených plošných dotací na vstupenku a kolem udělování grantů divadlům a jiným kulturním institucím. Kvůli jeho opatřením hrozí zánik takovým subjektům, jako jsou Semafor, Archa, Divadlo bratří Formanů, Divadlo v Celetné, Divadlo Alfred ve dvoře, Strašnické divadlo, Galerie kritiků, Galerie Futura, festivaly Tanec Praha, Dny evropského filmu, Maratón soudobé hudby, Festival současného umění Praha – Tina B. atd.
Stačí se zamyslet a dát si 1 a 1 dohromady. Je vůbec možné, aby stát dopustil, aby zkrachovalo divadlo Semafor, které takovým zásadním způsobem ovlivnilo a obohatilo českou kulturu!? To přece nelze! A jestli rozhoduje o věcech kulturních člověk, který se nad tímto ani nepozastaví, pak přece není o čem debatovat. Mimochodem, Richter vystudoval ekonomii na Zemědělské univerzitě a teď je radním pro kulturu!To není žádný rozmar, zoufalý výkřik několika krachujících divadel a galerií.Máme podporu z celé republiky, mnoha divadel a kulturních institucí. Proti stojí jen pár ředitelů soukromých divadel, kterým jde jen o zisk! A kteří se řídí výrokem pana Richtera, že provozování divadla je stejné podnikání, jako prodávání rohlíků. K protestům se přidává mnoho lidí a umělců. kterých se tento problém nedotýká, nejsou finančně ohroženi a sami v „komerčních“ divadlech účinkují.
Čtenářům doporučuji podívat se na stránky www.za-prahu-kulturni.cz, kde se dočtou vše. A můžou si tam i přečíst a podepsat petici.                 

Jak vlastně fungují protesty, kdo je rozjel, jak probíhá koordinace?

Tento týden byl iniciativou Za prahu kulturní vyhlášen „Týdnem neklidu“. Během něj měli všichni, kdo jsou do boje za Prahu kulturní zainteresováni, dělat cokoliv, aby vyjádřili svůj nesouhlas s magistrátem a svou odhodlanost bojovat. A nás, studentů divadelní akademie, se tento problém dotýká dost zásadním způsobem. Jde přece i o naší budoucnost a budoucnost divadla a umění. A tak jsme chtěli podniknout aspoň něco a pomoci jak můžeme.

Berou vás "zajíce" jako rovnocenné, nebo se pohled "veteránů" na vás za minulých týdnů třeba změnil?

Myslím, že všichni cítíme určitou sounáležitost. Jsme přeci jen taková velká rodina. A mám pocit, že v divadlech jsou rádi a vděční, za to co děláme.

Jedna naše známá, ostravská experimentální hudebnice, tak trochu ohrnovala nos nad vašim protestem. Prý se bouří pražská smetánka a jí se to netýká. Co bys jí odpověděl?

Asi bych se malinko rozčílil: „Vážená experimentální hudebnice, k protestům se přidala opravdu velká část české kulturní scény.Na Moravě např. Národní divadlo v Brně, JAMU, Moravské divadlo Olomouc, divadlo Tramtárie Olomouc.Nehledě na to, že na tuto kauzu likvidace divadel je již nahlíženo jako na mezinárodní ostudu. A byla by ostuda s tím nic nedělat. A já osobně rozhodně nebojuji jen za pár pražských divadel. Tady jde o něco podstatnějšího!“

Vy jste v kolikaťáku? 

Ve druháku.

V r. 1989 jsem byl v prváku a nás aktivních tam v listopadu tolik nebylo, čím vyšší ročník, tím větší aktivita. Je u vás účast všech ročníků na aktuálních protestech stejná? Nemusíte biflovat na zkoušky, vždyť je zkouškové, ne?

Kdo může přijde a pomůže. Všichni toho teď mají opravdu hodně. Jsme ve škole od rána do večera, i o víkendech. Zkouší se a do toho se učíme na zkoušky… Je to veselé.

Kolik procent studentů se vůbec podílí aktivně na protestech?

26,8%.

Vidím, že máte mezi sebou i kvalifikované statistiky. Je toto první občanský protest, kterého se ty osobně účastníš, nebo jsi byl někdy předtím třeba na nějaké demonstraci či něčem podobném?

Jediné protesty, kterých se já osobně ještě účastním, jsou ty proti radarům. To je podle mne katastrofa a předznamenává to americkou nadvládu nad celým světem. Zní to jak z blbého filmu, vím. Ale nechme je ještě pár let zasahovat do všeho a uvidíme – to už ovšem bude pozdě.

Spojíš ty nebo tvoji kolegové vaši kauzu nějakým způsobem s jinými, třeba s protesty proti privatizaci zdravotnictví, s odmítnutím referenda, hlavně ze strany ODS, ve věci vojenské základny USA atd.?

Rozhodně si myslím, že by to nebylo správné. Vyhýbal bych se i politice! Měl by se řešit jen tento konkrétní problém. Ani ten sám o sobě není zcela jasný. 

No, to je asi rozumné. Co vás pálí vedle Richtera, pokud něco?

To zkouškové.

To chápeme. Vy jste nasbírali za hodně krátkou dobu naprosto neuvěřitelný počet podpisů pod svou petici.

My konkrétně jsme v ulicích třetím dnem, vždy na dvě hodiny, takže jsme nasbírali několik stovek podpisů, ale celkově podepsalo již něco kolem 23 tisíc obyvatel!

Studenti DAMU mají vlastní divadlo, DISK, které funguje mimochodem díky podpoře magistrátu. Na DISKu je zajímavé, že je založené na tvůrčí aktivitě studentů. Přibliž nám jeho fungování a akce.

Divadlo DISK je studentské divadlo, v němž hrají studenti třetích a čtvrtých ročníků svá absolventská představení – pochopitelně bez honoráře. Učí se tak divadelní praxi a je to příležitost a jedna z možností, jak vstoupit do profesionálního divadelního života. Všechny srdečně zveme.

Mnohým lidem není často jasný rozdíl mezi neziskovým a komerčním divadlem. Můžeš říct pár vět k tomuto důležitému rozdílu?

Nejsem ekonom, právník, ani nic jiného a nemohu přesně popsat jak fungují systémy dotací a odvádění peněz. Vše spíš najdete na stránkách iniciativy. A rozhodně neexistují divadla, která by si říkala komerční. O to právě také ve sporu jde. Jak posoudit kdo dělá to „umění“ a kdo jen tahá lidi. Od toho by měla být ona grantová komise – složená z opravdových odborníků! To by opět bylo na delší povídání. Každopádně to, co tvrdí pan Richter, je jedna věc a skutečnost je věc trošku jiná.Za komerční jsou označována divadla, která hrají především muzikály, které bych označil jako divácky úspěšné a líbivé. Opravdu dobrý muzikál je nejtěžším žánrem divadla  a zaslouží úctu. Já sám ve dvou hraji a miluji to. Ale muzikál v Praze je opravdu jen od toho, aby na známé tváře a pěkné kostýmy nalákal co největší počet diváků.Musím ovšem říci, že v TaFantastice, která stojí také „na druhé straně barikády“ a ve které mám možnost hrát, je muzikál podle mého názoru zajímavý a má jistou úroveň. Toto divadlo však žije převážně z Černého divadla pro turisty, jestli se nepletu. Ředitelé těchto  a některých soukromých divadel souhlasí s plošnou dotací na vstupenku a s oním výrokem pana radního, že provozování divadla je stejné podnikání jako prodávání rohlíků.Pokud by tento sytém byl zaveden, divadla by opravdu musela bojovat o diváka a sáhla by po líbivých, divácky vděčných kusech a „režiích“ a přestalo by vznikat divadlo a umění jako takové, které má tvořit, hledat nové cesty, styly a postupy. Důsledkem by bylo ustrnutí a stagnace, v horším případě posun k nějakým, třeba i profesionálně provedeným, estrádám, a to by byla veliká rána pro celou českou kulturu.

Uvažujete například nad tím, že by jste stávkovali, nebo hráli zadarmo některé večery, aby bylo ještě jasnější, že nejde jenom o divadelníky ale také o diváky a jejich kultůrní zázemí?

Tato možnost se rozhodně nabízí. Ale situace postižených divadel je taková, že si to nemohou dovolit z existenčních důvodů. V divadle V Celetné hrají herci už šestý měsíc zadarmo! Není na výplaty! A i tak divadlo je těsně před zánikem.Já osobně bych se k takové „stávce“ ale připojil.

Díky moc, už vás necháme dál sbírat podpisy. Přejeme vám vítězství na celé čáře. Jo, bude nějaká větší akce, na kterou by se měli dostavit naši čtenáři?

Jistě, zakončení Dnů neklidu zítra – demonstrace před magistrátem.

To čtenáři už bohužel asi nestihnou.

Jinak sledujte webové stránky. Děkuji. Můžu taky poprosit o podpis?…

Díky, uvidíme se.

 

Otázky kladli Thomas Franke a Jakub Horňáček

Sdílejte
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •