Co měla výstava “Achtung” vyjádřit?

Historická zkušenost je často zdrojem stereotypního myšlení o současném dění kolem nás. Význam, který připisujeme symbolům, je hluboce zakotvený v naší historické paměti. Historické vědomí, historická paměť mají přímý vliv na naše vnímání skutečnosti. 
Paměť na Druhou světovou válku, na Holocaust, na neuvěřitelnou tragédii izraelského národa, způsobuje, že ve většině světa je slovo „Žid“ spojeno se slovem „oběť“. Také Davidova hvězda, kromě zřejmé náboženské a národní symboliky, vyvolává v lidech obrazy Holocaustu. Davidova hvězda se stala symbolem oběti, bolesti a pronásledování. Nechceme si uvědomit, že jsou na světě místa, kde za sebou Davidova hvězda nese zcela jiný příběh; že jsou místa, kde se Davidova hvězda rovná svastice.
Do značné míry je to právě historická paměť na tragédii židovského národa a spojení „Žid – oběť“, které ztěžují přijmout fakt, že Židé v Izraeli užívají po celá léta rasistickou politiku segregace a diskriminace. Že to jsou samotní Židé, kdo zavírá Palestince do ghett a enkláv, obklopují je zdí, ničí jejich domovy a nedovolují jim volně se pohybovat.
Poslední útok izraelské armády v pásmu Gazy trval tři týdny a jeho výsledkem bylo přes 1400 mrtvých palestinské národnosti, včetně 430 dětí a 100 žen. Na izraelské straně bylo 19 obětí, mezi nimi čtyři vojáci zabiti palbou z vlastních řad. Během tohoto tažení izraelská armáda opakovaně porušila mezinárodní právo, neumožnila evakuovat zraněné civilisty a neumožnila poskytnutí péče potřebným, kvůli čemuž jich mnoho zemřelo.
Je těžké pochopit či smířit se se skutečností, že židovský národ, který měl tak těžké zkušenosti s nacisty, dnes používá podobné metody. A heslo boje proti terorismu nemůže ospravedlnit používání těchto metod.
Nemáte obavu, že lidé, kteří tuto tragédii přímo prožili a byli jí zasaženi, mohou být uraženi a zraněni využitím archivních fotografií a umístěním Davidovy hvězdy v kontextu, do kterého jí umisťujete?
To nejsou archivní fotografie. Jako základ pro svou práci jsem využil obrazů ze Spielbergova Schindlerova seznamu a Polanského Pianisty. Důležitější než otázka, kdo se může cítit zraněn tím, že je Davidova hvězda zobrazena tímto způsobem, je ptát se, jak je možné, že lidé, kteří pamatují na nápisy „Nur für Deutsche“, dnes umožňují existenci silnic, na které mají přístup pouze Izraelci. Jak mohou lidé, kteří pamatují na zdi ghetta, ve kterých byli Židé uzavřeni, svolit a umožnit aby byli zdmi obklopeni Palestinci? Jak mohou lidé, jejichž příbuzní byli vražděni pouze proto, že byli židé, dnes obhajovat vraždy žen a dětí pouze proto, že se narodily jako Palestinci? Jak mohou lidé, kteří pocítili, kam může vést nacionalismus a rasismus, dnes v demokratických volbách volit nejtvrdší rasistické strany jako „Izrael, náš domov“, která získala 15 míst v Knessetu a jejíž předseda se stal ministrem zahraničí.
Nebojíte se, že budete nařčen z antisemitismu?
Jsem protivníkem antisemitismu. Neschvaluji útoky na izraelský národ. Nesčetněkrát jsem odsoudil antisemitské projevy a postavil se proti nim. To však samozřejmě neznamená, že budu schvalovat či mlčet k činům segregace, kterou provádějí Židé. Antisemitismus se mi hnusí stejně jako jakákoliv jiná forma rasismu. Příliš často byla ve veřejné debatě, pod záminkou boje proti antisemitismu, ve skutečnosti potlačována kritika Izraele. Bývalý prezident Izraele Moše Kacav byl obviněn ze znásilnění a sexuálního obtěžování. Dává kritika jeho činů snad základ k obvinění z antisemitismu?
 
Celý rozhovor zde.
Sdílejte
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •