Deset falešných a jeden skutečný důvod, proč zavést školné

Přednáška 15. listopadu 2010

V pondělí 15. listopadu se ve velké aule Filozofické fakulty v Praze konala přednáška sociologa Jana Kellera s názvem Deset falešných a jeden skutečný důvod, proč zavést školné, po níž následovala debata posluchačů s přednášejícím. Přednášku organizovala iniciativa ProAlt v rámci studentských akčních dnů k 17. listopadu, během nichž proběhla řada debat, happeningů i demonstrace proti komercionalizaci vzdělávání, a které pořádala Studentská komora rady vysokých škol ve spolupráci s dalšími organizacemi, kromě ProAltu třeba iniciativou Vzdělání není zboží.

Pondělní přednáška a debata vyvolaly takový zájem, že posluchači zaplnili celou velkou aulu v hlavní budově fakulty, obsadili i balkon, seděli na schodech a postávali u zdí a v uličkách. Jan Keller postupně odmítl deset oblíbených argumentů zastánců zavedení školného, ať už v jeho okamžité či odložené formě. Školné jako nástroj zvýšení kvality vzdělávání či odbourání sociálních bariér pro přístup ke vzdělání, školné jako investice do budoucnosti či motivace ke studiu – tyto časté způsoby argumentace pro zavedení plateb za vysokoškolské vzdělání Keller vyvracel pohledem na změnu role vysokoškolského vzdělání ve společnosti, za české hranice do zemí, v nichž školné již zavedeno bylo, i dekonstrukcí argumentace českých proponentů školného a jejich kmenového dokumentu, Bílé knihy terciálního vzdělávání, aby prezentoval onen „skutečný důvod“ slibovaný v názvu přednášky – školné jako bankovní produkt.

Přednáška měla být původně debatou mezi Janem Kellerem a Petrem Matějů, vedoucím projektu Bílé knihy, který účast v debatě takovéhoto formátu odmítl. Zůstalo tedy jen u Kellera a následných dotazů z publika, které ovšem v převážné míře s Kellerovým přístupem, argumentací i postojem ke školnému sympatizovaly. Záznam celé přednášky včetně následných dotazů bude možné shlédnout také na stránkách www.proalt.cz.

Jana Glivická

Sdílejte
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •