Viamont

Vítod douškolistý

Ničit přírodu vyjde levně, tak proč ne?

Firma Viamont DSP dostala pokutu od České inspekce životního prostředí (ČIŽP) 50 tisíc Kč za zničení biotopu zvláště chráněného, kriticky ohroženého druhu, rostliny vítodu douškolistého. Firma v místě biotopu prováděla stavební úpravy na golfovém hřišti v Cínovci na Teplicku. Hrozila jí přitom až milionová pokuta. Viamont však stejně uvažuje, že se proti pokutě odvolá.

Příroda x golf

Golfové hřiště je na pozemcích exministra dopravy a zakladatele firmy Viamont, Aleše Řebíčka a částečně na pozemcích f. Viamont DSP. Provozovatelem hřiště je Golf Club Teplice. Golfové hřiště mělo být původně malé, ale postupně se začalo rozrůstat a došlo k nepovoleným terénním úpravám v ochranném pásmu přírodní rezervace Cínovecké rašeliniště. Za to mu ČIŽP udělila v roce 2007 pokutu 640 tisíc Kč. Areál hřiště zasáhl do přirozeného vývoje vzácného tetřívka obecného. Byla ohrožena ptačí oblast a poškozen i biotop zákonem chráněného koprníku štětinolistého. Golfové hřiště bylo minimálně 3 roky provozováno bez povolení, za což padly také nějaké pokuty. Za nepovolené využívání luk k provozování golfu dostal Viamont DSP, desetitisícové pokuty od stavebního úřadu v Dubí.

 

Viamont DSP – sta miliony

Viamont DSP dle serveru aktuálně.cz, získal za několik měsíců letošního roku, zakázky v hodnotě nejméně 700 milionů Kč. Jedna ze zakázek byla od firmy Ekofin PC, kterou donedávna vedl primátor Ústí nad Labem, Vít Mandík (ČSSD). Za více než 150 milionů Kč tak Viamont DSP staví luxusní hotel u zámečku Větruše. V roce 2010, také v Ústí nad Labem, postavil lanovku za 70 milionů Kč a za více než 30 milionů Kč zrekonstruoval sál, v kterém zasedají zastupitelé. Viamont DSP je od roku 2010 plně ve vlastnictví nadnárodního koncernu STRABAG, který v roce 2009 dosáhl obratu 4,11 miliardy Kč. Ve srovnání s těmito zisky je pokuta za zničení vzácné přírody 50 tisíc Kč opravdu absurdní.

Koncern Viamont

Viamont s r.o. vznikl v roce 1992 a v r. 1996 se mění na akciovou společnost, která dostává zakázky od Českých drah, Českých energetických závodů, Severočeských dolů, či Mostecké uhelné. Staví novostavby, či rekonstruuje železniční stavby a buduje další divize. Díky obchodním stykům začíná přepravovat energetické uhlí ze severočeské uhelné pánve, např. pro ČEZ, či Teplárnu Trmice. Zakládá divizi železniční dopravy a se zahájením privatizace v síti Českých drah získává licenci k provozu osobní dopravy. V roce 2001 zakládá Viamont společně s Dálničními stavbami Praha, společnost Viamont DSP. Viamont je zaměřen na železniční dopravu, údržbu a provozování vleček a dceřinná spol. Viamont DSP je zaměřená na dopravní stavitelství. V letech 2001 – 2002 přebírá Viamont a.s. provoz na významných vlečkách, mezi nimiž je Frantschach Pulp & Paper, vlečka Setuza a.s., vlečka EASTMAN Sokolov a.s.. V r. 2005 kdy probíhá další outsorcing vlečkových provozů, přebírá vlečky Sklopísku Střelec, Spolku pro chemickou a hutní výrobu Ústí nad Labem a vlečky Škody Plzeň. V r. 2006 vyhrál Viamont a.s. výběrové řízení vypsané Karlovarským krajem, na provoz osobní drážní dopravy mezi Karlovými Vary d.n. a Mariánskými Lázněmi. Viamont provozuje i některé mezistátní tratě. Roku 2007 byla založená dceřinná společnost Viamont Cargo, která přebírá některé aktivity z nákladní železniční dopravy a otsorcingu vlečkových provozů. V r. 2008 koupila Viamont Cargo společnost OKD Doprava, a.s. miliardáře a sponzora politických stran, Zdeňka Bakaly. V r. 2008 vznikají další dceřinné společnosti Viamontu a.s.: Viamont Regio a.s. (osobní železniční doprava) a Viamont Development a.s. (projekce a engineering). Dalšími dceřinnými společnostmi jsou: Viamont Servis a.s., V – TROLL s.r.o., Viamont sport s.r.o.. Viamont DSP je od roku 2010 po odprodeji podílu společnosti Viamont a.s., stoprocentně vlastněná nadnárodním koncernem STRABAG.

Viamont a IDS

Ještě jako poslanec, půjčil Řebíček firmě IDS (Inženýrské a dopravní stavby) 40 milionů Kč za 4% úrok. Od roku 2010 vlastní firmu Viamont, právě tato firma IDS podnikatele Zdeňka Kyselého, který je uváděn jako jediný akcionář. Firma má však akcie na majitele. Stejně jako i Viamont značně zvýšil zisky, když se stal Řebíček ministrem dopravy, zvedly se zisky i IDS. Zatímco dle serveru idnes.cz, v roce 2006 měla IDS obrat necelých čtvrt miliardy, od r. 2008 do r. 2009 zvýšila své tržby na více než 1,6 miliard Kč. Od r. 2006 získala státní zakázky za 1,15 miliardy Kč. Dle serveru ekonom.ihned.cz, je bratr Zdeňka Kyselého, dlouholetý přítel exministra vnitra I.Langra. Dříve vlastnila firma Viamont, firmu IDS, dnes je to naopak. Jelikož však společnosti měly a mají akcie na majitele, kdo ví, kdo co vlastně vlastní.

Aleš Řebíček

Řebíčkův Viamont

Aleš Řebíček byl spolumajitel a předseda představenstva f. Viamont. V roce 2006 kandidoval do Poslanecké sněmovny a tvrdil, že svůj podíl ve Viamontu před volbami prodal. Viamont si s Řebíčkovým zvolením do postu ministra dopravy značně polepšil. Zatímco, dle Hospodářských novin (HN), měl v roce 2003 zisk po zdanění cca 20 milionů a v r. 2005 cca 40 milionů, tak v roce 2008 měl čistý zisk 293 milionů. 25 x vyhrál soutěže o veřejné zakázky. Dle HN z roku 2009, za dobu, od kdy byl Řebíček v politice, dostal Viamont zakázky za cca 14 miliard Kč, často právě od státních podniků spadajících pod ministerstvo dopravy. V letech 2006 až 2010 byl Řebíček na postu radního města Teplice, v této době dostává Viamont zakázku na rekonstrukci a výstavbu bývalé vyhlídky Františka Josefa v atraktivní lokalitě Teplic. Objekt je nyní Technickým a vzdělávacím institutem pro Viamont a pro veřejnost. Oprava proběhla i z dotací Evropské unie. Komplex nabízí sportovní i relaxační využití. Řebíček byl v Topolánkově vládě od roku 2007 do ledna 2009, od roku 2006 do roku 2010 byl poslancem za ODS. I za dobu Řebíčkova působení ve vládě, spolupracoval s Viamontem, kterému pronajal své pozemky golfového hřiště na Cínovci za 88 haléřů za metr a rok, což mu vyneslo 90 tisíc Kč ročně. Což je ještě pod limitem sto tisíc Kč, nad který musí politici zveřejňovat příjmy. I po odchodu z vlády, získal Viamont od státu tučné zakázky, jako např. za 1,7 miliardy, či 132 milionů za spoluúčast na údržbě drážních budov. V r. 2009 však prodělal Viamont 63 milionů Kč. Podezřelou státní zakázkou pro Viamont je také oprava mostů na Labi za 1,5 miliardy Kč. Za Řebíčkova ministrování se připravil tendr úpravy labských mostů, aby pod nimi mohly proplouvat velké lodě. Labe však nemá většinu roku takový průtok, aby tam tyto lodě mohly plout. Ekologové jsou proti vybudování jezů a není jasné, jestli k jejich vybudování dojde.

Řebíček za vodou

Když Řebíček vstupoval v r. 2006 do politiky, tvrdil, že svůj třetinový podíl ve Viamontu prodal, ještě před volbami. Odmítl však říct, kolik za něj dostal. Dle oficiální verze, jak uvádí server idnes.cz, se rok před volbami stáhl z vedení Viamontu a dál byl jejím poradcem a svůj podíl prodal společníkovi Miroslavu Plíhalovi. Od něj dostal r. 2007, 44 milionů a r. 2008, 217, 5 milionů Kč. Zda šlo právě o peníze za prodej akcií Viamontu neřekl. Za 140 milionů si poté koupil domy v Itálii a Dubaji. V r. 2009 dostal dle jeho povinného majetkového přiznání, dalších 82 milionů za prodej akcií. Objevila se podezření, že Viamont v době Řebíčkova údajného prodeje jeho akcií neměla takovou cenu, jakou Řebíček nakonec dostal, a byl v podezření, že akcie před vstupem do politiky neprodal. Vyšetřovala ho i protikorupční policie, avšak došla k závěru, že k trestnému činu nedošlo. Za dobu, kdy byl Řebíček ministrem dopravy, došlo k zajímavému obratu v jeho kritice smlouvy k zavedení mýta na dálnicích se společností Kapsch, z doby předešlé vlády. Řebíček připravil dodatek ke smlouvě, který mu měl snížit odměnu a zvýšit sankce z prodlení. Postupně však vznikly dodatky výhodné pro Kapsch, který dostal státní zakázku bez výběrového řízení za 4 miliardy Kč na vybudování info tabulí na dálnicích, plus další zakázky. Řebíček má také zajímavé známé. V policejním spise ,,Olej“ se píše:,,Řebíček je osoba, která skupině Pitr-Mrázek zabezpečovala v ústeckém regionu kontakty na regionální politiky“. Známé jsou fotky z Itálie, kde roku 2009 trávil Řebíček luxusní dovolenou s politiky, lobbisty a podnikateli. Byl tam např. šéf ČEZu, Roman, jeho lobbista Johanes, expremiér Topolánek, Talmanová, Milan Urban z ČSSD, lobbista Marek Dalík a další, včetně rodinných příslušníků. Jachtu i rozlehlý komplex domů, kterých si užívali, vlastní právě Řebíček. Několik týdnů před touto dovolenou, protlačili poslanci ODS a ČSSD zákon o emisních povolenkách, přihrávající ČEZu 68 miliard Kč ze státních peněz.

Bohatství x bohatství

Je mnoho druhů bohatství, mezi ně patří bohatství přírody a její rozmanitost. A potom je tu bohatství ve formě peněz. V systémech, jako je např. kapitalismus, ve kterém dnes žijeme, převálcují peníze bohatství, které představuje příroda. Zákony nejsou na její straně, jsou benevolentní a pokuty za její ničení malé. Nejdůležitější je předcházet jejímu ničení, které je často nenávratné. Státní orgány, které na to mají dohlížet jsou však velmi často shovívaví a  přihlížejí, jak příroda mizí, protože si boháč usmyslel, že zrovna na tom či onom místě cosi vybuduje. A potom jen dostane směšnou pokutu. Příroda je zničená, vzácný druh zmizel. Stavěno bylo bez povolení – přijedou bagry a policie dohlédne na to, aby černá stavba byla na náklady stavitele odstraněna? Ne, povolena bude dodatečně. Boháč má co chtěl, úředníkům možná také přibylo pár ,,chechtáků“ na kontě a může se pokračovat. Proč zákony tak nahrávají tomuto chování? Proč ničení přírody není tvrdě trestáno a proč nefunguje jeho prevence? Možná proto, že zákony v našem systému dělají a schvalují právě lidé, kteří dělají politiku ze zištných důvodů, a při platech, výhodách a různých náhradách, a možnostech napojení na vlivné podnikatelské a mafiánské kruhy, které kariéra v politice nabízí, se nemůžeme divit, že přitahuje hodně takovýchto lidí. Další výhodou pro ně je, že nemají za svá politická jednání žádnou odpovědnost a mohou si v podstatě za volební období dělat, co chtějí a také to, že jak můžeme vidět mimo jiné i na příkladu Aleše Řebíčka, právě oni jsou ti, co si svými miliony vydobudou, co si zamanou, a ani vzácná a ohrožená příroda pro ně není překážkou.

Je nutné změnit systém, jít jednou za pár let k volbám nestačí.

Dana Hladíková

 

 

Sdílejte
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •