Situace v českém vysokém školství je i nadále neutěšená. Kvůli nedostatečnému rozpočtu zvažují učitelé dokonce bojkot státnic. To, co původně začínalo jako protest podfinancovaných sociálněvědních fakult a pracovišť, nakonec vedlo k odhalení problému celosystémového. Avšak pokud půjdeme důsledně ke kořeni věci, zjistíme, že žádná kosmetická reforma nebude schopná tuto krizi vyřešit. Proč? […]
Štítek: školství
Vládní škrty ve školství
Vláda Petra Fialy je kromě řady skandálů na domácí i mezinárodní úrovni nechvalně proslulá zejména škrty, které jsme tady neviděli od dob Nečasovy vlády. Takzvané konsolidační balíčky, kterých Vláda schválila za své funkční období již několik, zahrnují mimo jiné snižování platů státních zaměstnanců, zrušení daňových slev na manžela/manželku, dítě umístěné ve […]
Navrhované změny ve fungování a financování českých vysokých škol odporují usnesení Evropského parlamentu
Dne 20. dubna 2012 schválil Evropský parlament (EP) usnesení k modernizaci evropských systémů vysokoškolského vzdělávání. Uvědomuje si, jak na vysokoškolském systému závisí budoucnost evropského společenství a explicitně říká, že kvalitní systém terciárního vzdělávání pomůže do budoucna překonat hospodářskou krizi, ve které se nyní nacházíme. Pokud si srovnáme tento dokument s návrhy na změny v českém […]
František Dobšík: Odbory se musí otevírat
Předseda školských odborů ČMOS PŠ odpovídá na otázky časopisu Solidarita týkající se platformy Stop vládě, stávkové pohotovosti, situace ve školství a dalších protestů. Českomoravský odborový svaz pracovníků školství je třetím největším svazem a zapojil se do platformy Stop vládě. Od 16. do 21. dubna proběhl Týden protestů, soubor protestních akcí po celé ČR, který […]
Shromáždění akademické obce ČVUT
19. ledna se na Univerzitě Karlově konalo shromáždění akademické obce, během něhož byla přijata rezoluce, v níž akademická obec varuje vládu před přijetím vysokoškolských reforem a slibuje další protestní a informační akce, pokud vláda tento požadavek nevyslyší. Na 2. února svolal shromáždění akademické obce také Akademický senát ČVUT. Posluchárna byla zcela zaplněná studenty a pedagogy. Studenti […]
Tři dny na koberečku
V reakci na rozhodný odpor studentů a pedagogů proti dvěma věcným záměrům zákona svolal ministr školství Josef Dobeš na pondělí 23. ledna jednání se zástupci akademických senátů a den na to jednání s rektory vysokých škol. Na středu si pak pozval „na kobereček“ rektora Univerzity Karlovy Václava Hampla. Od počátku bylo jasné, že ministerstvo nehodlá […]
O neoliberálním klystýru vysokých škol: rozhovor se Stanislavem Štechem
Naše první otázka směřuje k tomu, jestli české vysoké školství vůbec potřebuje reformu. Ve věcném záměru zákona o vysokých školách se argumentuje tím, ze veřejnost je dlouhodobě nespokojena, že VŠ a jejich instituce jsou zkostnatělé, že právní systém je zastaralý. Jak se na to díváte? Můj názor, a zdaleka v něm nejsem ojedinělý, je, že […]
ProAlt vs. Ministerstvo školství
Iniciativa ProAlt v průběhu roku 2011 uspořádala několik akcí, které se formou diskusí a happeningů snažily představit připravované reformy vysokého školství širší veřejnosti, protože česká média – jak už je jejich dobrým zvykem – se o ně prakticky nezajímají. Klíčovými materiály, kolem nichž se vše točilo, byly pracovní návrh věcného záměru zákona o vysokých […]
Škola a symbolické násilí
Když v 60. a 70. letech francouzský sociolog Pierre Bourdieu zveřejňoval svoje výzkumy o francouzském školství, vyvolal velkou společenskou diskusi. Bourdieu se totiž v několika svých pracích zaměřil na fungování francouzského školství od základních škol až po univerzity. Jedná se především o tři díla: Les Héritiers (1964, „Dědici“), La Reproduction (1970, „Reprodukce“; napsáno s J. C. Passeronem, zaměřuje se […]
Debata: Školství a vzdělávání
V úterý 7. 6. se v Městské knihovně v Praze v rámci cyklu přednášek pro veřejnost uskutečnila ve spolupráci s iniciativou ProAlt přednáška profesora Stanislava Štecha s názvem Kult efektivnosti a úpadek školního vzdělávání. Odborník v oblasti pedagogické psychologie a v současnosti též prorektor pro rozvoj Univerzity Karlovy mluvil zejména o základním (i učňovském a středním) školství. Zmiňoval rychle klesající kvalitu českého školství vzhledem k zahraničí […]
