John Berger byl přesvědčeným marxistou, který proměnil dějiny umění

John Berger, který zemřel v pondělí ve věku devadesáti let, byl nejdůležitějším autorem v oblasti umění za posledních šedesát letech. Budou existovat lidé v akademickém a uměleckém světě, kteří s tímto hodnocením nebudou souhlasit. Ale co se týče globálního vlivu na širší kulturu, je to nepochybně pravda. Je to o to pozoruhodnější, protože byl neústupným rebelem a marxistou. Jedna z jeho prvních prací, sborník esejů z doby, kdy psal jako umělecký kritik pro New Statesman, nazval  Permanent Red. Název vyjadřoval …

Umění ve struktuře politické moci

Tento, doposud nikde nepublikovaný, text z roku 2003 považuji za stále aktuální a snad i inspirativní. Zvláště, když se na poli umění dočítám některé úvahy, jež bezostyšně deklarují „novost“ svých tezí a nevědí (nechtějí) vědět, jak moc si přivlastňují souvislosti, které již byly dříve jasně (jistě nejen mnou) vyřčeny. Dnes bych jen změnil, zpřesnil některé dobové kontexty, které před třinácti lety nebyly tak výrazné. Umění ve struktuře politické moci. Jejich vzájemné přímé reflexe s limity …

Interview s Nik Timkovou a Jakubem Hoškem

Nik Timková a Jakub Hošek patří do skupiny umělců, jež se zformovala kolem galerie A.M.180.1 Jejich obsáhlá činnost, která kromě výtvarné tvorby zahrnuje i hudební produkci, má dlouhodobě významný dopad na nekomerční kulturní scénu. Každoročně pořádají hudební festival Creepy Teepee, který je nejvýznamnější tuzemskou událostí současné světové nezávislé hudební produkce. V rozhovoru jsme se s Niky a Jakubem bavili o jejich tvorbě, o charakteru kultury v současné společnosti a jejích možných politických dopadech a o fenoménech hipsterství a postinternetu. Alex: Pracujete s nějakou …

Klíčová socha

“Vznik Klíčové sochy podpořil mobilní operátor Vodafone, který u  příležitosti 20. výročí 17. listopadu 1989 uspořádal veřejnou sbírku klíčů.” I já jsem Tvrdohlavý a nadále trvám na svém odsudečném hodnocení Klíčové sochy. Tvorba na zakázku byla odjakživa, v tom není problém; vyznívá však krajně paradoxně, je-li dílo, které se snaží uchopit problematiku masového vzepětí společnosti, sponzorováno nadnárodní korporací, tedy něčím, co vytváří ty nejlepší předpoklady pro budoucí revoluce. Jiří David jde v kapitalisticko-realistických stopách svého …