Proto, že jsme udržováni v tmářství o povaze lidské společnosti – v protikladu k přírodě jako celku – čelíme nyní (jak mě znepokojení vědci ujistili) kompletní destrukci této planety, kterou jsme učinili sotva obyvatelnou. – Bertolt Brecht [1]
Antropocén, vnímaný jako nová geologická epocha nahrazující dobu Holocénu trvající posledních 10 až 12 000 let, představuje to, co bývá nazýváno „antropogenickým zlomem v dějinách planety.[2] Pojem, který byl formálně uveden do současné vědecké a environmentální diskuse klimatologem Paulem Crutzem v roce 2000, značí, že se lidské bytosti staly rozhodující vynořující se geologickou silou ovlivňující budoucnost systému Země. Ačkoliv je vzestup antropocénu povětšinou spojován již s průmyslovou revolucí pozdního osmnáctého století, pravděpodobně nejlépe jej můžeme pozorovat v pozdních 40. a raných 50. let 20. století. Nedávné vědecké důkazy naznačují, že období přibližně od roku 1950 přestavuje zásadní zlom, značící takzvanou velkou akceleraci v lidském dopadu na životní prostředí, přičemž nejdramatičtější stratigrafickou stopu antropogenického zlomu můžeme nalézt v podobě spadu radionuklidů z testování jaderných zbraní.[3]
Pokud vnímáme antropocén tímto způsobem, můžeme říci, že jeho nástup zhruba odpovídá vzestupu moderního environmentálního hnutí, které má počátky v protestech vedených vědci proti nadzemnímu jadernému testování po druhé světové válce a které se vynořilo jako širší hnutí po vydání Tichého jara Rachel Carsonové v roce 1962. Kniha Carsonové byla v 60. letech 20. století brzy následována prvními varovnými signály ze strany sovětských i amerických vědců před zrychlujícím se a nezvratitelným globálním oteplováním.[4] Právě tento dialektický vztah mezi zrychlujícím se nástupem antropocénu a na něj reagující akcelerací radikálně environmentálního imperativu tvoří centrální téma skvělé nové knihy Iana Anguse. Je to právě Angusova schopnost dát nám vhled do antropocénu jakožto nově se vynořující úrovně interakce společnosti-přírody vyvolané historickou změnou – a toho, jak se nové ekologické imperativy generované v reakci na ni, staly hlavní otázkou, které čelíme v dvacátém prvním století – co činí knihu Tváří v tvář antropocénu, tak nepostradatelnou.
Dnes se zdá pravděpodobné, že antropocén bude spojován zejména s vědou období po druhé světové válce. Nicméně jako v případě všech zásadních změn v dějinách, existovaly náznaky menších zlomů již v dřívějších fázích vývoje, datujíce se až k průmyslové revoluci. To odpovídá tomu, co marxistický filozof István Mészáros nazývá „dialektikou kontinuity a diskontinuity“ charakterizující všechny nové vynořující se vývoje v dějinách.[5] Ačkoliv se koncept antropocénu objevil plně až s moderní vědeckou koncepcí systému Země, a čím dál více se zdá, že jeho fyzická základna spočívá ve velké akceleraci po druhé světové válce, byl předznamenán dřívějšími pojmy vycházejícími z myslitelů zaměřujících se na dramatické změny v rozhraní člověk-životní prostředí vyvolané vzestupem kapitalismu, a zahrnující průmyslovou revoluci, kolonizaci světa a éru fosilních paliv.
Příroda, příroda, která předcházela lidským dějinám,“ poznamenali už v roce 1845 Karel Marx a Fridrich Engels, „již více nikde neexistuje (pravděpodobně mimo několika australských korálových ostrovů nedávného původu).“[6]
[8]
[9]
[10]
V roce 1972 Jevgenij K. Fedorov, jeden z předních světových klimatologů a člen prezidia nejvyššího sovětu SSSR, a současně hlavní sovětský zastánce Commonerovi analýzy (napsal „Závěrečné poznámky“ k ruskému vydání), prohlásil, že svět si bude muset odvyknout od fosilních paliv: „Růst teploty planety Země je nevyhnutelný, pokud se neomezíme na používání zdrojů energie z přímé solární radiace, hydraulické energie vln a větrné energie, [a namísto toho] si zvolíme získávání energii z fosilních[paliv] nebo jaderných reakcí.”[14] Pro Fedorova představovala Marxova teorie „metabolismu mezi lidmi a přírodou“ metodologickou základnu ekologického přístupu k otázce systému Země.[15] V 60. a 70. letech 20. století klimatologové v SSSR a Spojených státech poprvé našli „důkazy“ o „celosvětovém metabolismu“ ve slovech Cliva Hamiltona a Jacqua Grinevalda.[16]
Vzestup analýzy systému Země v následujících dekádách byl také silně ovlivněn neuvěřitelným pohledem z vnějšku, vycházejícím z raných vesmírných misí. Jak napsal Howard Odum , jedna z vůdčích postav formujících systémovou ekologii, v časopise
„Můžeme začít se systémovým pohledem na Zemi skrze makroskopický pohled z pozice astronautů vysoko nad Zemí. Ze satelitu kroužícího okolo planety se životní zóna Země zdá být velmi jednoduchou. Tenký vodou a vzduchem vyplněný obal pokrývající Zemi – biosféra – je držen pohromadě zevnitř hustým masivem a z vnějšku vakuem vesmíru … Z nebes je snadné hovořit o rovnováhách plynů, energetických rozpočtech namiliony let, a úžasné jednoduchosti celkového metabolismu zemského úzkého vnějšího obalu. S výjimkou energetického toku, je geobiosféra z většiny uzavřeným systémem takového typu, jehož materiály kolují a jsou znovu využívány.“[17]
„Mechanismus nadměrného růstu,“ ohrožující tento „celkový metabolismus,“ pokračuje Odum, „je kapitalismus.“[18]
Hlavním úspěchem knihy
Taková jsou nebezpečí, na které může poskytnout odpovědi, potřebné v době antropocénu, pouze nový radikální přístup k sociální vědě (a ke společnosti samotné), jak nás informuje Angus – autor, který bere vážně varování Carsonové o tom, že pokud podryjeme životní procesy Země, „vrátí se nám to v čase“, aby nás to pronásledovalo. Pokud se nás nyní dotýká tak urgentní změna, „zítra je už příliš pozdě.“[20]
Ovšem dominantní sociální věda, která slouží dominantnímu sociálnímu řádu a jeho vládnoucí vrstvě, zatím sloužila k zastírání těchto témat, stavějíce se svou autoritou za zlepšující opatření spolu s mechanistickými řešeními jako jsou trhy s uhlíkem a geoinženírství. Dominantní věda vytváří dojem jako by odpověď na krizi antropocénu byla úzce ekonomická a technologická a slučitelná s dalším rozšiřováním hegemonie kapitálu nad Zemí a jejími obyvateli – a to navzdory skutečnosti, že současný systém akumulace kapitálu je hlavní příčinou krize. Výsledkem je postrkování světa do stále většího nebezpečí. To, co je nyní třeba, je uznání, že je to logika našeho současného výrobního způsobu – kapitalismu – která stojí v cestě vytvoření světa udržitelného lidského rozvoje překračujícího pohromu vymykající se kontrole, která jinak lidstvo očekává. Abychom se zachránili, musíme vytvořit jinou socioekonomickou logiku směřující k jiným lidsko-environmentálním cílům: ekosocialistickou revoluci, na které se budou podílet velké masy lidstva.
Ale neexistují snad rizika spojená s takovými radikálními změnami? Nedoprovázely by jakékoliv snahy o svržení převládajícího systému produkce a využívání energie v reakci na globální oteplování velké boje a oběti? Existuje nějaká jistota toho, že bychom byli schopní vytvořit společnost udržitelného lidského rozvoje, jak si ji představují ekosocialisté jako Ian Angus? Nebylo by lepší se chybně přidat na stranu odpíračství než na stranu „katastrofismu“? Neměli bychom se spíše zdržet jednání na této úrovni, než budeme vědět více?
Zde je užitečné citovat z didaktické básně velkého německého dramatika a básníka Bertolta Brechta „Buddhovo podobenství o hořícím domu ”:
„Buddha seděl dosud pod chlebovníkem a vyprávěl jiným, těm, kteří se neptali, toto podobenství: „Viděl jsem nedávno dům. Ten dům hořel. Střechu už olizovaly plameny. Šel jsem tam a zpozoroval jsem, že v něm jsou ještě lidé. Vstoupil jsem do dveří a volal jsem na ně, že jim hoří střecha nad hlavou, vyzývaje je takto, aby dům rychle opustili. Ale ti lidé neměli, zdá se, naspěch. Jeden se mě ptal, zatím co žár mu už spaloval brvy, jaké je venku počasí, neprší-li snad, nefouká-li snad vítr, je-li pro ně přichystán jiný dům, a takovéhle věci. Bez odpovědi jsem opět vyšel. Tihleti, myslil jsem si, musí uhořet, dřív než se přestanou ptát. Opravdu, přátelé, komu půda ještě není tak horká, že by ji raději vyměnil za jakoukoliv jinou, než aby na ní zůstal, tomu nemám co říci.“ Tak pravil Gautama Buddha.“[21]
Dnes je to kapitalismus a odcizené globální životní prostředí jím zapříčiněné, které tvoří náš „hořící dům“. Mainstreamoví environmentalisté čelíce tomuto příšernému dilematu, se obecně rozhodli udělat více než o něm jen
Tento článek je adaptovaným úvodním slovem ke knize Iana Anguse
Z anglického originálu
Poznámky
[1]
[2] Clive Hamilton and Jacques Grinevald, “Was the Anthropocene Anticipated?” Anthropocene Review 2, no. 1 (2015): 67.
[3] Paul J. Crutzen and Eugene F. Stoermer, “The Anthropocene,” Global Change Newsletter, May 1, 2000, 17; Paul J. Crutzen, “Geology of Mankind,” Nature 415, no. 6867 (2002): 23; Colin N. Waters et al., “The Anthropocene Is Functionally and Stratigraphically Distinct from the Holocene,” Science 351, no. 6269 (2016): 137, 137, 2622-1–2622-10.
[4] Spencer Weart, “Interview with M. I. Budyko: Oral History Transcript,” March 25, 1990, http://aip.org; M. I. Budyko, “Polar Ice and Climate,” in J. O. Fletcher, B. Keller, and S. M. Olenicoff, eds., Soviet Data on the Arctic Heat Budget and Its Climatic Influence (Santa Monica, CA: Rand Corporation, 1966), 9–23; William D. Sellars, “A Global Climatic Model Based on the Energy Balance of the Earth Atmosphere System,” Journal of Applied Meteorology 8, no. 3 (1969): 392–400; M. I. Budyko, “Comments,” Journal of Applied Meteorology 9, no. 2 (1970): 310.
[5] István Mészáros, The Power of Ideology (New York: New York University Press, 1989), 128.
[6] Karl Marx and Frederick Engels, Collected Works, vol. 5 (New York: International Publishers, 1976), 40.
[7] George P. Marsh, Man and Nature (Cambridge, MA: Harvard University Press, 1965); Frank Benjamin Golley, A History of the Ecosystem Concept in Ecology (New Haven, CT: Yale University Press, 1993), 2, 207; Karl Marx, Capital, vol. 1 (London: Penguin, 1976), 636–39; Capital, vol. 3 (London: Penguin, 1981), 949.
[8] Lynn Margulis and Dorion Sagan, What Is Life? (New York: Simon and Schuster, 1995), 47; Vladimir I. Vernadsky, The Biosphere (New York: Springer, 1998). Koncept biosféry byl původně představen francouzským geologem Edwardem Suessem v roce 1875, ale byl výrazně rozvinut Vernadským, a začal být spojován primárně s ním.
[9] Vladimir I. Vernadsky, “Some Words about the Noösphere,” in Jason Ross, ed., 150 Years of Vernadsky, vol. 2 (Washington, D.C.: 21st Century Science Associates, 2014), 82; E. V. Shantser, “The Anthropogenic System (Period),” in The Great Soviet Encyclopedia, vol. 2 (New York: Macmillan, 1973), 140. Shantserův článek zavedl slovo „antropocén“ do angličtiny.
[10] Richard Levins and Richard Lewontin, The Dialectical Biologist (Cambridge, MA: Harvard University Press, 1985), 277; A. I. Oparin, “The Origin of Life,” in J. D. Bernal, The Origin of Life (New York: World Publishing, 1967), 199–234; and J. B. S. Haldane, “The Origin of Life,” in Bernal, The Origin of Life, 242–49.
[11] Rachel Carson, Lost Woods (Boston: Beacon, 1998), 230–31.
[12] G. Evelyn Hutchinson, “The Biosphere,” Scientific American 233, no. 3 (1970): 45–53.
[13] Barry Commoner, The Closing Circle: Nature, Man, and Technology (New York: Knopf, 1971), 45–62, 138–75, 280.
[14] E. Fedorov quoted in Virginia Brodine, Green Shoots, Red Roots (New York: International Publishers, 2007), 14, 29. See also E. Fedorov, Man and Nature (New York: International Publishers, 1972), 29–30; John Bellamy Foster, “Late Soviet Ecology and the Planetary Crisis,” Monthly Review 67, no. 2 (June 2015): 9; M. I. Budyko, The Evolution of the Biosphere (Boston: Reidel, 1986), 406. Výzvy ze strany významných postav jako byl Fedorov volající po ráznější a radikálnější odpovědi na environmentální problémy byly Sovětským státem ignorovány, a to s tragickými důsledky.
[15] Fedorov, Man and Nature, 146.
[16] Hamilton and Grinevald, “Was the Anthropocene Anticipated?” 64.
[17] Howard T. Odum, Environment, Power, and Society for the Twenty-First Century (New York: Columbia University Press, 2007), 3.
[18] Odum, Environment, Power, and Society, 263.
[19] E. P. Thompson, Beyond the Cold War (New York: Pantheon, 1982) 41–80; Rudolf Bahro, Avoiding Social and Ecological Disaster (Bath, UK: Gateway, 1994), 19; Odum, Environment, Power, and Society, 276–78.
[20] Rolf Edburg and Alexei Yablokov, Tomorrow Will Be Too Late (Tucson, AZ: University of Arizona Press, 1991).
[21] Bertolt Brecht, Tales from the Calendar (London: Methuen, 1961), 31–32., [v překladu Ludvíka Vaculíka.]