Máslo –  aktivita spotřebitelů slavila úspěch

Máslo – aktivita spotřebitelů slavila úspěch

V únorovém čísle časopisu D-test, který se zabývá testováním a zveřejňováním výsledků testů různých výrobků a služeb, píše Ida Rozová o tom, co všechno se stalo po prosincovém uveřejnění výsledků testů kvality másel, která se u nás prodávají.

Mezi dobrými se umístilo také máslo z Kunína, které vyrábí Mlékárna Kunín, tedy firma Lactalis CZ, patřící do francouzské skupiny Groupe Lactalis, což je, jak se lze na stránkách www.mlekarna-kunin.cz dočíst, druhá největší mlékárenská společnost na světě.

Po zveřejnění výsledků testů se na Facebooku a webových stránkách D-testu rozvinula diskuse lidí, kteří si máslo z Kunína koupili. V této diskusi si však spotřebitelé kvalitu tohoto másla nechválili a byli roztrpčeni jeho kvalitou a zemí původu. Namísto dobré chuti másla a očekávané České republiky jakožto jeho výrobce se kupující setkali s pachutí rostlinného másla a s malými písmenky o Francii jako zemi původu. V jedné reakci se psalo: ,,Až doma jsem zjistila, že je na obalu malými písmenky napsáno Vyrobeno ve Francii. Beru to jako klamání spotřebitele. Když je tom značka Kunín, čekám české máslo. Ať tam rovnou napíšou velkými písmeny Francouzské máslo a přidají malinkou značku Kunín. Chuťově se nedají srovnat – máslo z Francie má pachuť rostlinného másla a není zdaleka tak dobré jako to české (…).“ V diskusi, jak píše Ida Rozová, bylo vyhozeno i eso: ,,Napsala jsem výrobci mail. Připojí se někdo?“ A připojili se.

A firma Lactalis reagovala takto: ,,Musíme přiznat, že jsme byli překvapeni a zaskočeni množstvím negativních ohlasů na přesun výroby Másla Kunín do jedné z našich francouzských továren (…). Přehodnotili jsme naše původní stanovisko a rozhodli se vrátit výrobu másla zpět do České republiky.“

Spotřebitelé tedy dosáhli tím, že si své názory nenechali pro sebe, vrácení výroby másla zpět do původní země výroby a zřejmě i vrácení se k původní receptuře másla, které může obsahovat

výhradně jen mléčný tuk.

Na jednání tohoto velkovýrobce vidíme, jak snadné je přesunout výrobu do pobočky v jiném státě a s tím zároveň zhoršit kvalitu. To, že testy másel byly zveřejněny před Vánoci, kdy je zvýšená spotřeba tuků, zřejmě dalo podnět výrobci výrobu tohoto dobře hodnoceného a osvědčeného produktu zlevnit ošizením jeho kvality a přesunutím výroby do jiného státu. Následné reakce lidí však ukazují, že nátlak ,,ze zdola“ má smysl a že výrobci se chtě nechtě musí řídit požadavky kupujících, jinak klesnou jejich zisky. Dává to dobrý signál všem, kteří budou se zakoupeným výrobkem či službou nespokojeni. A s praktikami, které se snaží oklamat zákazníky, se můžeme setkat na každém rohu. Například, když si půjdete koupit vajíčka a na obalu je číslo, jehož součástí je také zkratka ,,CZ“, znamená to pouze, že třídírna a balírna těchto vajec je v České republice, ale v krabičce můžou být vejce s označením jiné země původu. A tak spotřebitel, který chce podpořit místní zemědělce v jejich nelehké situaci a také nechce přispívat ke zhoršování ovzduší, jelikož výrobky z jiných zemí se kamiony převáží déle, až doma zjistí, že nechtěně udělal pravý opak.

Bohužel však dochází a se stále se zhoršující kupní silou obyvatel bude docházet k tomu, že se lidé budou stále více rozhodovat při nákupu především podle ceny výrobku a dobrý pocit z jídla vystřídá dobrý pocit z žaludku, který nebude kručet hladem.

 

Dana Hladíková